Как да се възползваме от Google Ad Grants за НПО

Накратко:

НПО в обществена полза могат да се възползват от гранта на Google за реклама в Google Search на стойност до $10,000 месечно без краен срок. Грантът е валиден единствено за използване в търсачката (Search) – не е възможно да създавате банери или видео реклами. Сумата, която не сте похарчили от 10-те хиляди долара месечен грант не се прехвърля към следващия месец, затова можете спокойно да се фокусирате върху максимизиране на кликовете без значение от цената за реклама.

Какво е Google Ads?

Google Ads е услугата за рекламодатели в цялата екосистема на Google. Тя включва реклами в популярната търсачка (Google Search), видео платформата YouTube, Google Maps, както и мрежата от милиони уебсайтове, участващи в програмата Google AdSense – продаващи място в сайта си за рекламни банери. Рекламата е изключително ценен и ефективен инструмент за достигане до нови аудитории като ви позволява да достигнете директно до потребителите, вместо да чакате те да ви забележат.

В Google Search, рекламите представляват резултати, които излизат в началото и края на всяка страница от търсенето – в повечето случаи те са неразличими от останалите органични (безплатни) резултати и единственото, което ги отличава е малък надпис „Спонсорирано“. Резултатите в началото на страницата са най-ефективни, тъй като потребителите обикновено кликат върху първия или втория резултат от търсенето си. Ценообразуването на този тип реклама става най-често именно на брой кликове, като можете да очаквате средна цена около 5-25 цента за всеки клик върху вашата реклама. При примерна цена от 10 цента на клик, 100 кликвания (посещения) биха стрували 10 долара.

Рекламите се съставят на база ключови думи или дори цели фрази в търсенето на потребителя. Ако потребителят направи търсене за ключова дума, за която сте подготвили реклама, вашата реклама ще „наддава“, подобно на аукцион, за да се покаже най-отгоре в резултатите. Позицията на рекламата ви се определя както от това каква максимална сума за наддаване сте посочили, така и от качеството на текста в рекламата и нейната релевантност – вашата реклама се надпреварва с всички останали реклами на другите рекламодатели за определената ключова дума. Разбира се, ако няма други наддавания, вие ще спечелите автоматично първото място, каквото би се случвало доста често при ключови думи, свързани с НПО.

Какво е Google Ad Grants

Google Ad Grants е грант на стойност до $10,000 месечно за използване единствено за Google Search реклами – реклами за излизане най-отгоре в резултатите на Google търсачката. Грантът се предоставя като част от програмата Google for Nonprofits, към която е включен и безплатен абонамент за Google Workspace. Десет хиляди долара звучи много защото е – за повечето НПО в България би било невъзможно да изхарчат месечния си бюджет, колкото и реклами да пускат едновременно. Това е поради две причини: рекламите в България са значително по-евтини от тези, например в Германия или САЩ и подобен тип реклама у нас не е толкова силно развита, но също така и защото са налични определени ограничения при използването на гранта, които лимитират ключовите думи и сумите, които можете да наддавате.

Какви са условията за използване на Google Ad Grant?

Докато единственото условие за получаване на достъп до гранта е да сте неправителствена организация с нестопанска цел и в обществена полза, то задържането на гранта е малко по-сложно. За да поддържате достъпа си до месечния грант, вашият профил и реклами е необходимо да отговарят на следните изисквания:

  • Без използване на единични ключови думи, освен тези с името на организацията ви, както и публикуваните в следния списък: Изключения от правилата на Ad Grant
  • Без използване на прекалено общи ключови думи, като „новините днес“ – ключовите думи трябва да са директно свързани с вашата дейност и решенията, които предлагате;
  • Минимална честота на кликване от 5% (CTR – Click-through rate); това означава, че за всеки 100 показвания на рекламата ви в резултатите на търсачката, трябва да привлечете поне 5 клика от потребителите. Този процент е индикатор, че рекламите ви са релевантни спрямо аудиторията, която таргетирате с ключовите си думи;
  • Трябва да имате поне две активни реклами във всеки един момент.

Това са едни от най-важните изисквания на Google, като продължителното нарушение на дори едно от тях било довело до деактивиране на гранта. Ако това се случи – запазете спокойствие, на много от нас се е случвало през първите им месеци с Ad Grants; акаунтът ви може да бъде активиран наново след като поправите проблема и изпратите имейл до екипа на Google по обслужване на НПО клиенти.

По-подробен наръчник с препоръки как да спазите изискванията можете да намерите тук: Ръководство за спазване на правилата за профили в Ad Grants

Как да получим гранта?